Dödens trubadur

Jisses alltså, kan inte släppa att det är slutet på Mars nu. Har gått runt i några dagar nu och tänkt att det är början/mitten av Mars, men nej, slutet på månaden är alldeles snart här. Tiden rusar iväg, och det får den gärna sluta upp med. 
 
Nåja, nog om det. Ville egentligen kasta in ett litet boktips här, på en bok som är en fristående uppföljare till boken Röd skymning. Som tidigare nämnt är jag kass på att förklara handlingar, så jag låter minabibliotek göra det: 
 
Theresa förlorar sin familj och sitt hem då fientliga krigare anfaller hennes by. Hon får tillsammans med andra föräldralösa barn bo vid hovet efter den traumatiska upplevelsen. Men Theresa är inte som de andra barnen. Den rättframme generalen Premanos tar henne under sina vingar och hjälper henne att följa soldatens väg. En väg som kommer att föra Theresa genom utmaningar och möten med färgstarka män och kvinnor.
 
Boken är på ett sätt en riktigt one of a kind på grund av sina illustrationer, vilket jag bara vill ta några meningar till att hylla. Jag älskar att man tagit in illustrationer i en bok som är riktad mer åt ungdomar, det är någonting som man nästan aldrig brukar se. Jag själv har uppfattat det som någonting som andra ser som något som hör mer hemma i böcker för yngre läsare, men det tycker jag personligen inte. Att ta med illustrationer i en ungdomsfantasybok är någonting nytänkande, intressant och lockande. Många fler författare borde göra detta! 
 
Tillbaka till självaste boken. Boken har en ganska mörk historia, men det är någonting som jag personligen tycker om. Det gör det hela mer realistiskt på ett sätt, den visar att allt kan inte sluta bra för alla. Boken har även någonting för alla skulle jag säga - drama, krig, kärlek, mystik m.m. Dock kan man inte räkna med så jättemycket kärlek i boken, men det är ju också trots allt inte en kärlekshistoria. 
 
Nu ska jag fortsätta prata om andra boken, innan jag kommer av mig (vill ge röd skymning en riktig ordentlig, egen recension, kommer i framtiden). Andra boken heter då dödens trubadur, och har precis kommit ut. När det gäller handlingen i den andra boken så kan jag säga att jag är helt lyrisk över att den handlar om just min favoritkaraktär, som var med i några få scener i första boken. Levyant är en riktigt unik och intressant karaktär, som jag blev så sjukt nyfiken på, från första stunden då han kom in i boken. Sådana karaktärer älskar jag, som man fastnar för och fortsätter vara intresserad för (till och med än mer intresserad än i första boken) i uppföljaren.
 
Och sällskapet som man får följa i Dödens trubadur är riktigt unikt. Två barn, en vuxen man och en hund. Ett ganska udda och ovanligt sällskap, men ack så intressant! =) Själv är jag redan 100 sidor in i boken, och skulle inte plugget hindra mig är jag säker på att boken skulle vara utläst i helgen!
 
 
Kände att jag verkligen ville tipsa om boken efter att ha sett detta: http://www.sfbok.se/fantazin/veckans.asp. Och kände hur jag verkligen vill tillbaka till sci-fi bokhandeln i Sthlm nu :( Men in och läs mer om boken vetja, och tipsar er verkligen om boken (trots att jag inte läst ut den, haha)! Eller rättare sagt, böckerna, de båda är riktigt riktigt bra. Är ni fans av fantasy kommer ni inte bli besvikna, det kan jag lova =) 
 
Nu ska jag fortsätta läsa om Kinas historia.... Något som jag inte riktigt kan påstå är lika intressant. 
 
P.S. Andra boken har sjukt fina illustrationer, och många fler än i första! Lovely! 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: