Drömmar

Jag och drömmar går inte riktigt ihop. Jag önskar att jag kunde älska att drömma hela tiden, men det gör jag inte. I vissa perioder gör jag det, då är det perioder där jag har bra/positiva drömmar konstant ett tag. Och det är sjukt gött! Tyvärr händer det inte så ofta. Istället händer det oftare att jag har perioder där jag drömmer mardrömmar konstant. Kul? Inte det minsta. Vissa mardrömmar är såna där som man vaknar upp ur mitt i natten, inser att man är vaken, och tänker "Gud va skönt att det bara var en dröm!". Men så finns det ju de som den jag hade häromnatten. En dröm som kändes så verklig att jag ryser då jag tänker på den. Jag vaknade upp gråtandes, och det är inte första gången det händer. HATAR såna drömmar. De gör mig bara rädd, utmattad och ledsen. 
 
Men ja, jag märker ju att jag har såna perioder med mardrömmar vid stressiga perioder i mitt liv mestadels. Och det är ju skönt, för då vet jag att jag kan göra någonting åt det. Problemet är att det ändå kan ta ett tag för de att försvinna. Men nåja, sålänge de försvinner tillslut är jag glad!
 
Nuförtiden har jag dock inte såna perioder lika ofta som förr, vilket är sjukt gött! Förr kunde jag ha de väldigt ofta, men nä, nuförtiden börjar de komma alltmer sällan! Förhoppningsvis kan de nästan försvinna helt snart. 
 
Jag vet ju såklart dock att man inte riktigt kan göra någonting åt mardrömmer som kommer då och då. Men att slippa flera nätter med mardrömmar efter varandra skulle vara ganska skönt. 
 
Kom över ett begrepp häromdagen som heter "Lucid dreaming". Som jag förstått det (efter att ha läst ytterst lite och snabbt om det) handlar det om att man lär sig vara medveten i sina egna drömmar. Styra över de. Detta låter både läskigt och coolt, samt troligt och helt otroligt tycker jag.
Det man ska göra för att det ska "funka" är "bara" att intala sig själv då man lägger sig att "ikväll ska jag drömma om ... (tänker man på det man vill drömma om)" och "jag är medveten i drömmen, jag kan styra min dröm". Sådana tankar. Låter kanske knäppt och otroligt, men hur coolt (och läskigt...) och hjälpsamt vore det inte om det funkade??
 
 
Hittade ingen passande bild, så här kommer lite kladd som jag kladdade någon natt för ett litet tag sen. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: